Cum este reglementat?
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) reglementează prin emiterea unor norme sistemul bonus-malus, acesta fiind o măsură de responsabilizare a șoferilor. Sistemul prevede ca șoferii prudenți să nu plătească prima de asigurare egală cu a celor care produc accidente.
În Legea 132/2017 ( art.1 alin.10, art.5 alin.11) si Norma ASF 20/2017 ( art.31 si 32), se spune că prin acest sistem asiguratul e încadrat în clasa de bonus (fiindu-i astfel redusă prima de asigurare) sau în clasa de malus (prima de asigurare fiind mai mare), în funcție istoricul de daune al asiguratului în perioada de referință.
Din ce este format bonus-malus?
Sistemul bonus-malus este format din categoria de bază BO, 8 clase de bonus (B1-B8) și 8 clase de malus (M1-M8) ; clasa BO fiind atribuită unui nou asigurat fără istoric în asigurare.
Reducerea sau majorarea conform sistemului bonus-malus este aplicată cu tarifele practicate de asiguratorul RCA la care se incheie contractul RCA, la data respectivă. Perioada de referință este anul calendaristic anterior datei contractului RCA. Pentru malus sunt luate în calcul evenimentele din perioada de referință pentru care sunt plătite daune, cu responsabilitatea totală sau parțială a șoferului.
În cazul în care în perioada de referință nu apar înregistrate daune plătite, asiguratul va beneficia de un bonus, adică de o reducere a primei de asigurare, iar în caz contrar, adică a unor daune plătite, asiguratului i se va aplica un malus, respectiv majorarea primei de asigurare prin penalizarea pentru fiecare eveniment pentru care s-a plătit o despăgubire.
Dacă asiguratul persoană fizică are mai multe vehicule, beneficiază de aceași clasă a sistemului bonus-malus pentru fiecare vehicul, la fel aplicându-se și în cazul persoanelor juridice asigurate care dețin mai multe vehicule.
Ce se întâmplă în cazul în care cumperi o mașină, iar fostul proprietar are malus? În acest caz nu vei avea o influență a vechiului proprietar asupra sistemului bonus-malus, clasa BM depinde de istoricul propriu în trafic. Dacă esti la prima mașină, vei porni de la BO.
Iar în cazul în care mașina a fost condusă de altcineva și are loc un accident, malus-ul se aplică doar în cazul în care există acordul tău în conducerea vehiculului. Dacă mașina a fost furată și există plângerea ta scrisă la poliție, malus-ul nu se va aplica
La ce ajută?
Acest sistem ajută prin recompensare dacă ai un comportament corect în trafic sau prin penalizare pentru accident, la o conducere mai prudentă și la evitarea accidentelor.
De unde știu în ce categorie mă încadrez?
Fiind un sistem de categorizare a bonusării și valoarea se schimbă în funcție de comportamentul conducătorilor este firesc să vedem la ce clasa ne încadrăm înainte de a cumpăra o poliță de asigurare.
Tocmai din acest motiv platforma Asigurare Online este așa construită să vă arate această valoare de bonus-malus înaintea achitării ofertei alese de dumneavoastră.
Nu ai înțeles cum se calculează?
Următorul tabel vă dă o imagine și mai clară a calculelor.
Celulele cu fundal verde sunt bonuzările, adică procentul ce se scade din prețul de referință în funcție de nivelul Bonus-Malus, iar cele cu fundal roșu reprezintă procentul care se adaugă la prețul de referință in funcție de valoarea Malus.
Clasa Bonus-Malus |
Procentul Aplicat |
|
B8 |
-50% |
REDUCERE BONUS |
B7 |
-40% |
B6 |
-30% |
B5 |
-25% |
B4 |
-20% |
B3 |
-15% |
B2 |
-10% |
B1 |
-5% |
B0 |
0% |
|
M1 |
+10% |
PENALIZARE MALUS
|
M2 |
+20% |
M3 |
+30% |
M4 |
+40% |
M5 |
+50% |
M6 |
+65% |
M7 |
+70% |
M8 |
+80% |